تجلیل از مقام هنری مرحوم استاد قاسم افغان
خانه ُ فرهنگی مولانا خانه ُ فرهنگی مولانا

گرامیداشت ازگرامیان قهار "عاصی" ،

سعادت ملوک "تابش" و نبی "هنرمل"

به سلسله ُ گرامیداشت  از شخصیتهای  هنری ، فرهنگی و ادبی کشور ، شام شنبه مورخ ۲ اکتوبر ۲۰١۰ شعرا ، نویسندگان ، علاقمندان فرهنگ و دوستداران  شعر و ادب و موسیقی  بار دیگر در خانه ُ فرهنگی "مولانا" شهر ونکوور کانادا  گرد هم جمع آمده و در فضای مملو از صمیمیت و دوستی  به یاد بود و گرامیداشت  از استاد با نام و آموزگار موسیقی کلاسیک و غزل  مرحوم استاد  قاسم "افغان"  و ١۶ مین سالروز شهید قهار "عاصی"  و همچنان وفات  مرحوم استاد  سعادت ملوک " تابش "  شاعر ، محقق و نویسنده چندین  کتب ،که در اثر عارضه قلبی در دهلی و هنرمند  محبوب چند بعُدی کشور مرحوم نبی" هنرمل " که در کابل  جهان فانی را وداع گفتند ، پرداختند.

 

 در ابتدا ، مطابق  سناریو قبلا تهیه شده  که توسط دو تن از دکلماتوران موفق و جوان شهر ما هر یک محترم  رزم آفرین " فرخاری " و  محترمه  سلما جان " فرخاری " پیش برده میشد محترم رزم آفرین " فرخاری " ضمن اینکه حاضرین  را خوش امدید گفت سناریو را به حاضرین به خوانش گرفت و بروح مرحومین با حاضرین یکجا اتحاف دعا نمودند. همچنان محترمه سلما جان "فرخاری "پارچه غزل زیبای از مرحوم استاد ملک الشعرا  قاری عبدالله  خان را  که در وصف  استاد قاسم " افغان "  سروده شده بود  با آواز گیرا خود به دکلمه گرفت.

بعدآ محترم مجید " قیام" بنیانگذار و رُیس خانه ُ فرهنگی " مولانا"  در حالیکه حاضرین را صمیمانه خوش آمدید گفت ، در مورد  زندگینامه استاد قاسم " افغان" صحبت نموده  و از خدمات  ارزنده این استاد گرامی  که در عرصه موسیقی کشور ما انجام داده به قدردانی  یاد نمود  همچنان  در مورد شهید  قهار " عاصی " با شناخت کافی که در دوره حیاتش  با او داشت صحبت کرد  که مورد توجه حاضرین محفل قرار گرفت.

 

     هکذا ،محترم رزم آفرین " فرخاری " قعطه شعری از مولانا "فرخاری " را که در ارتباط به یاد بود از مقام هنری  استاد قاسم  " افغان " سروده شده بود دکلمه نمود  که به گرمی بیشتر محفل افزوده شد و از کار های فرهنگی و هنری مرحوم  نبی "هنرمل " نیز به دوستان معلومات ارایه نمود. به تعقیب ان جناب  محترم استاد محمد اسحق  "ثنا " پیامهای ارسالی  جناب پروفیسورعنایت الله " شهرانی "و جناب استاد محمد یوسف " سیمگر"  که از امریکا  به مناسبت یاد بود و گرامیداشت از  استاد قاسم " افغان " که به خانه ُ فرهنگی "مولانا" مواصلت ورزیده بود قراُت نمود که متن کامل  پیام های متذکره را در سایت انترنتی خانه ُ فرهنگی :مولانا"  یکی بعد دیگر مطالعه خواهید نمود.

 

 

 

قابل ذکر است که محترم استاد " ثنا " چند تای از خاطرات هنری دوران شاد روان  استاد قاسم  " افغان "  را یاد  آوری نمود و در  مورد  "کتاب پیر خرابات" تآلیف جناب پروفیسور عنایت الله " شهرانی " که در باره مرحوم استاد قاسم "افغان" به چاپ رسیده معلومات مختصر ارایه کرد .

بعدآ محترمه سلما جان " فرخاری " دکلماتور موفق مرثیه ُ را که مرحوم استاد صوفی عبدالحق " بیتاب"  که در باره وفات استاد قاسم "افغان" سروده بود  چنا ن دکلمه نمود که اشک بر چشم  حاضرین میاورد .

همچنان ، شاعر شناخته شده و مستعد  جناب محترم محمد بشیر " رحیمی"  در مورد زندگینامه  مرحوم استاد  سعادت ملوک " تابش" صحبت نموده  و از کار های فرهنگی و ادبی مرحومی  در عرصه شعر و شاعری  سخنان ارزشمندی ارایه نموده وفات این بزرگمرد گرامی را به جامعه افغانی ، فرهنگی و علاقمندان او یک ضایعه جبران نا پذیر خواند و یکی  از سروده های زیبای اورا به دکلمه گرفت که طرف توجه حاضرین محفل قرار گرفت.

 

شانزده سال قبل از امروز ما شاعر با استعداد و تواناخودرا  در شهر کابل از دست دادیم که او مرحوم قهار "عاصی " است و در این محفل محترمه سلما جان " فرخاری "  با یاد اوری از مقام شعری  شهید"عاصی" یکی از سروده های اورا دکلمه نمود که با کف زدن های شرکت کنندگان استقبال گردید.

در این قسمت باید یاد آورشویم که محترم مجید " قیام " همچو روال محافل شبهای قبلی علاوه بر اینکه در لابلای دکلمه شعر هر شاعر شعر شان را  با نوای دل انگیز رباب همراهی میکرد . همچنان بعد از دکلمه و تقدیم یکی دو شعر و یا مطلب  با آواز  گیرای خود با تقدیم یک پارچه غزل  در حالیکه  متین جان "قیام " اورا در نواختن طبله همراهی میکرد ، محفل را رنگینی خاص می بخشید.

 

همچنان ، محترمه خانم حمیده جان  " قیوم زاده "، محترمه فریما جان  " اختری " نطاق و دکلماتور خوش آواز و سابقه دار تلویزیون آریانا شهر ونکوور  کانادا و محترمه سلما جان" فرخاری " به ترتیب  اشعار از مرحوم  سید عبداله " عنبری " ، استاد محمد یوسف " کهزاد "  و حضرت مولانا جلال الدین بلخی  را با آواز های گرم و گیرای شان دکلمه نمودند که سخت مورد توجه اشتراک کنندگان محفل قرار گرفت و با استقبال گرم بدرقه گردید.

 

سپس محترم  نجیب "بهروش "  سروده خویش را که محتوای طنزی و اجتماعی داشت  به حاضرین قراُت نمود که همچمو سایر اشعارش از مفهوم و کیفیت عالی بر خوردار بود. همچنان محترم جناب حبیب " یوسفی " شاعر با استعداد  خانه ُ فرهنگی " مولانا "  چند پارچه از سروده های جالب و زیبای خودرا به خوانش گرفت که شادی افزای روح وروان حاضرین محفل گردید و با کف زدن های ممتد بدرقه شد .

قابل ذکر است که جناب  میر عبدالملک " رحمانی " یکتن از اعضای هیات مدیره خانه ُ فرهنگی "مولانا" در باره حضرت مولانا جلال الدین بلخی صحبت نموده و در اخیر صحبتش قطعه شعر از مثنوی معنوی  را به تحلیل و تبصره گرفت  که حاضرین آنرا با علاقمندی گوش نمودند.

بعدا محترم  ستار " صابری " طنز نویس و کارتونست موفق ، طنزی را تحت عنوان " دو زنه " به خوانش گرفت که گوشه ُ از مشکلات  جامعه ُما در آن انعکاس یافته بود،  طرف توجه اشتراک کنندگان قرار گرفت و با کف زدن ها استقبال گردید.

در قسمت بعدی و پایانی محفل محترمه حمیده جان " قیوم زاده " با تقدیم چند پارچه آهنگ  با آواز گیرایش  در حالیکه اورا محترم مجید " قیام " در قسمت نواختن هارمونیه ، ومتین جان "قیام " اورا در نواختن طبله همراهی میکردند زمزمه نمود که با کفزدن های ممتد استقبال گردید.همچنان به اثر تقاضای  اشتراک کنندگان  محفل از مجید " قیام "  او نیز در آخر با خواندن  چند غزل شرین و دلنشین  در حالیکه اورا محترم حبیب "یوسفی"  در نواختن  رباب و محترم متین " قیام " در نواختن طبله همراهی میکردند سرود که  باعث سرور و خوشی محفل گردید و مورد استقبال گرم و کفزدنهای صمیمانه حاضرین قرار گرفت. باید متذکر شد که  مبین جان " قیام " نوجوان مستعد با کمره ویدیویی خویش چون محافل قبلی با علاقهمندی فراوان تصویر برداری مینمود و از جانبی با توزیع چای و کلچه و شرینی که از جانب فامیل قیام تهیه شده بود در خدمت حاضرین قرار داشت. محفل با تکرار دعا بروح مرحومین و به سلامتی ، سعادت ، پیروزی و بهروزی تمام انسان های کره زمین و تامین صلح و ثبات در کشور عزیز مان افغانستان ازاد و سر بلند و قطع دست اجنبیان و بیگانگان ساعت٣شب به پایان رسید.

 

هیات رهبری خانه ُ فرهنگی "مولانا"

شهر ونکوور کانادا

اکتوبر ٤/۲۰١۰

 


October 5th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها